تاریخ انتشار : شنبه 10 تیر 1402 - 22:06
67 بازدید
کد خبر : 208316

مقایسه پلکسی شفاف و پلی کربنات در برابر شیشه

مقایسه پلکسی شفاف و پلی کربنات در برابر شیشه

  این روزها از پلکسی گلاس ترانسپارنت و پلی کربنات تخت شفاف به جای شیشه استفاده می شود. هر کدام از این ورق ها تفاوت هایی با هم دارند اما در نهایت به خوبی توانسته اند جایگزین شیشه های معمولی شوند. اگر برایتان سوال است که چه تفاوتی بین ورق های گفته شده وجود دارد،

 

این روزها از پلکسی گلاس ترانسپارنت و پلی کربنات تخت شفاف به جای شیشه استفاده می شود. هر کدام از این ورق ها تفاوت هایی با هم دارند اما در نهایت به خوبی توانسته اند جایگزین شیشه های معمولی شوند. اگر برایتان سوال است که چه تفاوتی بین ورق های گفته شده وجود دارد، با ما همراه باشید.

 

تفاوت میان پلکسی گلاس شفاف و پلی کربنات تخت شفاف

به صورت کلی میان ورق های پلکسی و پلی کربنات تفاوت هایی وجود دارد. این ورق ها تا حد زیادی از نظر ظاهری شبیه هستند و هر دو بر پایه پلاستیک ساخته می شوند. به صورت کلی می توان گفت که پلکسی گلاس شفاف، براق تر است در حالی که پلی کربنات تخت شفاف، قدرت و استحکام بیشتری دارد. هر دوی این ورق ها نسبت به یک قطعه شیشه ای، کمتر از نیمی از وزن آن را خواهند داشت که این خودش مزیت بزرگی برای هر دوی آن ها ها محسوب می شود. هر دوی این ورق ها به سادگی تمیز شده و استقامت بیشتری نسبت به شیشه دارند.

حدس می زنیم تا به حال پلکسی گلاس و پلی کربنات را در موارد مختلفی دیده اید و احتمالا آن ها را به یک دیگر اشتباه هم گرفته اید.

 

تفاوت از نظر ساخت

این ورق ها از نظر مراحل ساخت با هم متفاوت هستند. در این جا قصد نداریم با ارائه اطلاعات تخصصی از نحوه ساخت آن ها ذهن تان را مشغول کنیم تنها کافی است بدانید که ساختار متفاوت در ساخت آن ها باعث می شود که از نظر براق بودن، قوی بودن و بسیاری موارد دیگر تفاوت داشته باشند.

 

تفاوت از نظر ظاهر

پلکسی گلاس ها سطحی براق و شیشه ای دارند و به آرامی می توانند یک سطح را خراش دهند. این ورق ها شفاف تر دیده می شود و به سادگی می توانید آن را نرم کرده و شکل دلخواه را به آن بدهید. در مقابل ورق های پلی کربنات مقاومت بیشتری دارد، پایدارتر است و هم چنین وزن کمتری هم نسبت به پلکسی گلاس دارد.

 

تفاوت از نظر لبه ها

پلکسی لبه های شیشه ای و کاملا شفافی دارد که می توانید آن را جلا هم بدهید. در مورد لبه های ورق پلی کربنات این کار امکان پذیر نیست.

 

تفاوت از نظر انعطاف پذیری

پلکسی و پلی کربنات هر دو انعطاف پذیر شناخته می شوند. بسته به این که ضخامت ورق پلکسی چقدر باشد، احتمال شکستن و ترک خوردن آن در اثر فشار وجود دارد. اما پلی کربنات مقاومت خیلی بیشتری دارد و حتی در فشارهای زیاد هم احتمال شکستن و ترک خوردگی آن کم است.

 

تفاوت از نظر وضوح

پلکسی گلاس نسبت به پلی کربنات شفافیت بیشتری داشته و در نتیجه نور را هم بیشتر عبور می دهد. درصد عبور نور برای پلی کربنات ها حدود ۸۸ درصد است در حالی که این عدد برای پلکسی ۹۲ درصد می باشد. پلکسی حتی در انواع خیلی ضخیم هم نور را به خوبی از خود عبور می دهد.

علاوه بر این شما می توانید پلکسی را صاف و براق کنید تا شفافیتش دوباره برگردد اما این امکان برای پلی کربنات ها وجود ندارد.

 

تفاوت از نظر مقاومت در برابر آتش

بر اساس آن چه استانداردهای آتش سوزی نشان می دهد پلی کربنات مقاومت بالاتری در برابر آتش دارد. پلکسی از این نظر در ردیف پلی کربنات قرار نگرفته و مقاومت آن را ندارد. 

 

تفاوت از نظر میزان چسبندگی

برای نصب هر کدام از این ورق ها می توانید از چسب های گوناگونی استفاده کنید. پلکسی گلاس چسبندگی بهتری دارد و این کار را راحت تر می توان روی آن انجام داد.

 

تفاوت از نظر تنوع رنگی

طیف رنگی موجود برای پلکسی گلاس ها خیلی زیاد است. پلی کربنات در رنگ های محدودتری عرضه می شود. البته باید بدانید که تمامی رنگ های استاندارد برای پلی کربنات هم عرضه می شود اما به هر حال پلکسی از این نظر خیلی کامل تر است. علاوه بر این پلکسی گلاس شفافیت رنگ خود را حفظ می کند در حالی که پلی کربنات از این نظر ضعیف تر است.

تفاوت از نظر قدرت

هرکدام از این محصولات نسبت به شیشه مقاومت بسیار بیشتری دارد اما مقاومت شان با هم دیگر فرق دارد. پلکسی گلاس حدودا ۱۰ برابر قوی تر از شیشه است و این عدد برای پلی کربنات به ۱۰۰ برابر هم می رسد.

استحکام پلی کربنات بیشتر است اما هر کدام از این ورق ها کاربردهای خودش را دارد.

 

تفاوت از نظر انتقال اشعه ماوراء بنفش

پلی کربنات در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم نیست و از این نظر نمی توانید روی آن حساب کنید. این اشعه می تواند رنگ ورق را تغییر دهد. در مقابل، پلکسی مقاومت خوبی در برابر اشعه های مضر دارد و به همین دلیل ثبات رنگ آن بیشتر است.

 

تفاوت از نظر قیمت

به صورت کلی پلکسی گلاس نسبت به پلی کربنات ارزان تر است. معمولا پلی کربنات تا ۳۵ درصد گران تر است. بسته به این که دقیقا چه انتظاری از ورق دارید می توانید نوع مناسب بین این دو متریال را انتخاب نمایید.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.