تاریخ انتشار : یکشنبه 28 خرداد 1402 - 2:05
157 بازدید
کد خبر : 208299

کیفیت بنزین فدای کمیت نمی‌شود/ تولید بنزین یورو ۵ در دستور کار است

کیفیت بنزین فدای کمیت نمی‌شود/ تولید بنزین یورو ۵ در دستور کار است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید رجبی در مراسم رونمایی رسمی از کاتالیست پالایشی ساخت ایران در پالایشگاه امام خمینی شازند اظهار داشت: تولید بومی کاتالیست صنعت پالایش باعث امنیت تولید بنزین  خواهد شد زیرا دغدغه ای برای تامین کاتالیست وجود نخواهد داشت. وی با بیان اینکه این کاتالیست توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی و

کیفیت بنزین فدای کمیت نمی‌شود/ تولید بنزین یورو ۵ در دستور کار است

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، مجید رجبی در مراسم رونمایی رسمی از کاتالیست پالایشی ساخت ایران در پالایشگاه امام خمینی شازند اظهار داشت: تولید بومی کاتالیست صنعت پالایش باعث امنیت تولید بنزین  خواهد شد زیرا دغدغه ای برای تامین کاتالیست وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه این کاتالیست توسط یک شرکت دانش بنیان ایرانی و با حمایت پالایشگاه امام خمینی شازند ساخته شده است، افزود: این اقدام به ۱۰ سال پیش باز می گردد.

وی ادامه داد: تمام بخش های پالایشگاه در به ثمر رسیدن این کاتالیست ایرانی نقش داشتند.

مدیر عامل پالایشگاه شازند در پاسخ به ایلنا درباره کیفیت بنزین با توجه به رشد تقاضا گفت: تولید بنزین پالایشگاه امام خمینی شازند ۱۶ میلیون لیتر با استاندارد یورو ۴ است، و این کاتالیست باعث امنیت تولید بنزین  خواهد شد زیرا دغدغه ای برای تامین کاتالیست وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه به دلیل افزایش مصرف بنزین در کشور، کیفیت تولید پایین نمی آید، افزود: بنزین تحت نظارت تولید می شود و تا تاییدیه استاندارد نباشد به شرکت پخش منتقل نخواهد شد و کیفیت هیچ وقت فدای کمیت نخواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند ادامه داد: تولید بنزین یورو ۵ هم در دستور کار است.

وی تاکید کرد: علاوه بر تولید ۱۶ میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو ۴ در این پالایشگاه، همچنین روزانه ۱۲ میلیون لیتر گازوییل یورو ۴، حدود ۳ میلیون لیتر نفت سفید و بر اساس نیاز سوخت جت نیز تولید می شود.

به گفته رجبی، تولید گازمایع این پالایشگاه حدود ۱۸۰۰تن است.

تولید مازوت پالایشگاه شازند به صفر می رسد

رجبی با اشاره به اینکه پالایشگاه در ارتباط با مسئولیت های اجتماعی قدم های خوبی برداشته است، گفت: این مسئولیت ها در زمینه جهاد کشاورزی، راه های روستایی،‌ آب اشامیدنی شهر شازند و روستاهای اطراف انجام شده است.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ برنامه داریم مسئولیت های اجتماعی ادامه پیدا خواهد کرد، افزود: .مجموعه هایی مانند بهزیستی و کمیته امدادکه نیاز به کمک دارند نیز در اجرای مسئولیت های اجتماعی قرار گرفته اند.

به گفته مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند، ۱۱۰ میلیارد تومان سقف مسئولیت های اجتماعی این پالایشگاه در سال ۱۴۰۱ بوده است.

وی تاکید کرد: این پالایشگاه تولیدات استراتژیک دارد و این رسالت اصلی است و مایل نیستیم وارد ورزش حرفه ای شویم.

رجبی گفت: صنعت نفت تخصصی است و این کاتالیست که بارگذاری کردیم تست های پایلوت و میدانی انجام شده است و با اطمینان در داخل واحد قرار داده شده است.

وی به تولید مازوت در این پالایشگاه اشاره کرد و افزود:  تولید مازوت پالایشگاه شازند به صفر می رسد و این محصول به کک سوزنی تبدیل خواهد شد.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت امام خمینی شازند با اشاره به اینکه کاتالیست دیگری نیز در کشور بومی سازی شده است،‌ادامه داد: این کاتالیست در واحد RCDمورد استفاده قرار خواهد گرفت‌.

وی با تاکید بر اینکه کیفیت محصولات پالایشگاه یورو ۴ است، گفت: فراورده هایی مانند بنزین، گازوییل، نفت سفید، گاز مایع و … در اختیار دولت است و فرآورده های ویژه نیز یا در بورس عرضه شده و یا صادر می شود.

وی افزود: شازند تنها پالایشگاهی است که سوخت کشتیرانی را تولید می کند.

رجبی با تاکید بر اینکه ما با شرکتهای دانش بنیان در ارتباطیم، گفت: بیش از ۱۳ هزار قطعه پالایشگاهی، برقی، ماشینری و … توسط شرکتهای دانش بنیان بومی سازی شده و تولید شدند و این در حالی است که قبلا این تجهیزات را وارد می کردیم.

وی با بیان اینکه با شرکتهای دانش بنیان ارتباط تنگاتنگی داریم، خاطرنشان کرد: با توجه به تحریم ها پالایشگاه به شرکتهای دانش بنیان روی آورد و یکی از پیچیده ترین این تجهیزات نیز کاتالیست است که در واحدهای مختلف پالایشی استفاده می شود.

مدیر عامل شرکت پالایش نفت شازند ساخت کاتالیست RFCC را به لحاظ پیچیدگی کارکرد یک معجزه دانست و گفت: واحد RFCC پالایشگاه ۸ میلیون لیتر در روز بنزین تولید می کند که در تهران و البرز به مصرف می رسد که بحث آلایندگی در این استان‌ها بسیار اهمیت دارد، ما با این شرایط ریسک  استفاده از کاتالیست داخلی را قبول کردیم چراکه اگر جواب نمی داد تولید بنزین متوقف و مشکلاتی ایجاد می کرد.

انتهای پیام/منبع:ایلنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.